خطر در مرز

اقبال کاربران به شبکه های اجتماعی روزبه روز بیشتر می شود و به نظر می رسد که دنیای مجازی به تسخیر این شبکه ها درآمده است. نفوذ بالای این شبکه ها باعث شده سایت هایی که کارکردهای متفاوتی با این شبکه ها دارند نیز در ساختارشان تجدیدنظر کرده و به نوعی از امکانات مشابه شبکه های اجتماعی مانند سایت های سرویس بلاگ، اشتراک گذاری متن، لینک،‌عکس، ویدئو و موارد مشابه مجهز شوند. این روند تمایل به سمت شبکه های اجتماعی بویژه در سایت های خبری و اطلاع رسانی به وضوح قابل مشاهده و ارزیابی است.
با وجود نکات مثبت یاد شده، ملاحظات جدی نیز درباره شبکه های اجتماعی وجود دارد که مرور اختصاری آنها ضروری است:
1-امکان ارتباط گیری مستمر انسان ها از راه دور و همدلی و همزبانی پدیدآمده در بسیاری از حوزه های مورد علاقه مخاطبان ارتباط، باعث تضعیف "مرزهای فرهنگی" شده است. مرزهای فرهنگی در حقیقت تضمین کننده اراده یک ملت برای متمایز ساختن خویش و به کار گرفتن برخی ویژگی های فرهنگی بعنوان مشخص کننده هویت آن ملت است. هرچند ادعای پذیرش تعریفی ثابت و پایدار از هر هویت چندان پذیرفته نیست اما باید توجه داشت که "هویت مضاعف" پدیده ای غیر از پدیده چندبعدی است. شبکه های اجتماعی با افزایش فوق العاده مبادلات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در یک فرد دو یا چند قطب قدرتمند هویتی ایجاد می کند که محصول مشارکت فرد در فرهنگ های متفاوت است و این مشکل آفرین است.
2-سوء تفاهمات در جریان ارتباطات و مبادلات در این شبکه ها از جمله آفات آنهاست. این موضوع می تواند منبعث از کدگشایی در گیرنده و تفاوت هنجارها، ارزشها و تجربه ها باشد. نمونه عینی این تفاوت ها در ارتباطات پیامکی با تلفن همراه قابل مشاهده است. البته آثار بدفهمی ها در تعاملات بین فرهنگی بسیار گسترده و عمیق تر از موار مشابه آن در ارتباطات پیامکی است.
3-یکی دیگر از مخاطرات شبکه های اجتماعی که توجه کاربران عام به آن کمتر جلب می شود، حضور فعال و مستمر هکرها و ویروس های هوشمندی است که با نفوذ به این شبکه ها، اطلاعات محرمانه و پسوردهای کاربران را سرقت کنند. سوءاستفاده از اطلاعات و حتی وجهه کاربران به امری متداول و مرسوم در شبکه های اجتماعی تبدیل شده است.
4-یکی دیگر از ملاحظات دربهره برداری شبکه های اجتماعی استفاده سرویس های امنیتی و حکام جوامع نظام سلطه از شبکه های اجتماعی برای ارائه برنامه ها و اعمال نفوذ خود در دیگر کشورهاست. این مهم از طریق رفتارشناسی کاربران شبکه های اجتماعی محقق می شود. نمونه آشکار این بند اظهارنظر قابل تامل هیلاری کلینتون وزیرخارجه ایالات متحده است که تاکید می کند: " صفحات فیس بوک متقاضیان ویزا به آمریکا به شکل ویژه ای مورد بررسی قرار می گیرد."
5-نکته جالب دیگر این است که بر اساس تحقیقات انجام شده ورود کاربران بالای 35سال به شبکه های اجتماعی افزایش چشمگیری یافته و در مقابل میل کاربران نوجوان و جوان به استفاده از این شبکه ها روند نزولی پیدا کرده است. قطعاً شناخت این تغییرات در ترکیب جمعیتی شبکه های اجتماعی به برنامه ریزان فرهنگی برای تحلیل و بازتعریف روابط میان کاربران در این شبکه ها کمک شایانی خواهد کرد.
6-شاید بسیاری از موارد اشاره شده قابل حل و یا قابل جلوگیری باشد اما مشکل اصلی "اعتیاد" به شبکه های اجتماعی است. معضلی که یافتن راهکاری برای آن ضروری تر از موضوعات دیگر است.
به هرحال باید دانست که به کمک فناوری های نوین، ارتباطات وسیع میان فرهنگی و بین المللی در بستر شبکه های اجتماعی بوجود آمده است. این ارتباطات گسترده می تواند به کمرنگ شدن مرزهای فرهنگی، تهاجم نرم و حتی سخت فرهنگی و ایجاد هویت های چندگانه و بعضا مضاعف برای انسان هایی شده است که اثری از افتخار به هویت فرهنگی خودی درآنها دیده نمی شود. این ملاحظات لزوم عزم جدی تر و برنامه ریزی دقیقتر سازمان های فرهنگی درنحوه برخورد با شبکه های اجتماعی به جای صرفا فیلتر کردن آنها را طلب می کند. همچنین نباید از ایده ایجاد شبکه های اجتماعی ایرانی – اسلامی که مشابه آن توسط چینی ها طراحی و اجرا شده است غافل ماند.

*این یادداشت یک برداشت آزاد از برخی مقالات درباره شبکه های اجتماعی در اینترنت است.

 

لینک این یادداشت :

فردا

جهان

آتی

گرداب

/ 16 نظر / 38 بازدید
نمایش نظرات قبلی
پورمعصوم

سلام ممنون از مطلب خوبتون به ملکه هم سلام مارو برسانید. شما که استادید ولی برای شرکت در بحث و نظرات دوستان ، فکر می کنم بیان چند گزاره خالی از لطف نباشه! 1. شبکه اجتماعی نیاز انسان امروزیست ولی با قبول مخاطرات مانند : افسردگی ، اعتیاد و شکل گیری هنجارهای نا سالم که هم بر فکر و هم بر رفتار تاثیر گذار است مثال : ذبح حیوانات در داخل خانه که الگوی رفتاری مارک لوکز برگ ایجاد کننده فیس بوک است. 2. ایران قدرتمند ترین کشور منطقه ، چون دارای مرزهای فرهنگی بسیار گسترده است که اقوام عزیز ما ترک ، کرد ، عرب ، بلوچ ، ترکمن و فارس و .. ایجاد کرده اند. ایجاد شبکه اجتماعی یک فرصت است. 3. شبکه اجتماعی روبنایی از خواسته ها و امیال افراد است که می شود با قوی کردن زیر بنا ( خانواده ، مدرسه ، دانشگاه ، رسانه ملی ، فرهنگ اجتماعی ) مخاطرات اون رو کاهش داد. راستی ، به این آقای رهبری بگید عکسها چی شد؟

حسین بیطرف

سلام !!! ایراد 1 و 2 را نفهمیدم. در مورد ایراد 5 باید بحث شود چرا که حدس میزنم این پدیده در میان نوجوانان بسیار نفوذ پیدا کرده:من چند روز پیش به مدرسه رفته بودم .مسئولین مدرسه داشتند از فراگیری فیس بوک در میان دانش آموزان صحبت میکردند.و این که بسیار یاز دانش آموزان در فیس بوک فعالیت میکنند و این در حالی است که وقتی ما در مدرسه بودیم اصلا این موضوع فراگیر نبود. اساسا معتقدم که شبکه های اجتماعی با فرهنگ اسلامی ما سازگار نیست.و اصلا قابلیت این را ندارد که بومی شود مگر این که در طرز رفتار افراد ما تغییر صورت گیرد. چرا که در شبکه های اجتماعی افراد از خلوت خود مسائلی را به اشتراک میگذارند و اگر چه آن ها به اختیار خود این کار را انجام میدهند ولی این مجوزی صادر نمیکند که افراد دیگر از آن مسائل نهانی و مخفی خبر پیدا کنند. در فرهنگ اسلامی گناه اگر در خفی باشد یک سیئه حساب می شود و اگر در جلوت باشد دو سیئه. این مسئله باعث میشود که الگو سازی در جامعه از بین برود و همه ی افراد نسبت به هم بی اعتماد شوند.

سلام

بحث خوبیه! موفق باشی به محمد حسن: منظورت رو از مرزهای فرهنگی روشنتر بیان میکنی؟ یا هر کدوم از دوستان من جمله نویسنده هم اینکار رو بکنه متشکر میشم! نظارت رو برابر با دفاع دونستی یا یکی از اجزای اونه؟ مثلا از این وضع موجود بسته تر و دیکتاتور گونه تر میخای!؟ (البته قبول دارم که دیکتاتوری، تحجر و مانند اینها حد و حصرش خاک گوره اما خوب میشه حد و حدودی تعیین کرد...). الان یک فضای بسته نظارتی در یک حد بالا داریم . پس اگر این روش مفید بود، ما اثراتش رو در جامعه می دیدیم.! نمی دیدیم؟ شاید هم این حد از بسته بودن، نظارتی بودن و امنیتی بودن ( البته این سه یکسان نیستند... ) رو کافی نمی دونی؟ یا نحوه اجراش رو و نوع سیاستگذاریش رو مفید و کارامد نمی دونی؟ یا ...؟ برادر بیطرف: با مطلب اول و دومت موافقم! میشه بگی چرا سازگار نیست با اسلام؟ چرا نمی تونه بومی بشه؟

سربازان خودسر امام زمان

مستندي نفاق آلود با نام ،ظهور بسيار نزديك است چند ماه پيش فضاي مهدويت جامعه را چنان متاثر و حزن ناك كرد كه اثر پليد ان تا ساليان سال بر گرده هر منتظر مهدويت خواه خواهد نشست ،چند ماه تحقيق كردم و دهها نقد و سخنراني راجع به مستند ظهور بسيار نزديك است را خواندم و چكيده ان را با مطلبي تحت عنوان "پناهيان ،مستند ظهور و چند سوال،به پيش گاه شما تقديم مي كنم تا شايد مورد تاييد غايب هميشه حاضر گردد.(مطالب داخل اين مقاله مستند است ) _سربازان خودسر امام زمان _

سلام

خیلی جالبه که اینجا کسی تو بحث شرکت نمی کنه. و اگر پرسشی پیش بیاد جواب نمی ده.... دلایل مختلفی می تونه داشته باشه؟! شاید یکیش این باشه که انگار نه انگار مطلب، یک مطلب علمی و یا جدیه ، و صرفا یک خبر یا اطلاعیه یا مثل اون نیست! ضررهای زیادی بر وبلاگ نویسی مترتبه که گفت و نشنیدن یکی از اونهاست ( البته بماند که برخی هم معتقدند که از سودهای اونه). به چندین دلیل بگذریم...یکیش اینکه من خودم هم نه توان، نه حال و نه وقت شرکت در این نوع بحثها را دارم... جمیعا موفق باشین

مشق شب

مشق شب با مطلب "سفرهای استانی را فدای بی تقوایی های سیاسی نکنید"بروز است منتظر نظرات شما هستم

مدیریت سایت گرداب

"یا جمیل" مدیرمحترم وبلاگ "فقط بگو یا علی" با سلام و ادب ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و قدردانی از تلاش متعهدانه شما به اطلاع می‌رساند‌ این پست از وبلاگ جنابعالی با عنوان "خطر در مرز"، در بخش "در حاشیه" سایت گرداب قرار گرفت. با سپاس فراوان مدیریت سایت "گرداب"

مشق شب

مشق شب با مطلب "سفرهای استانی را فدای بی تقوایی های سیاسی نکنید"بروز است منتظر نظرات شما هستم وتبادل لینک با شما هستم://3tir.hamweblogi.com/

رجا هم هست.

فدائیان رهبر

سلام اجرتون با آقا حضور شما در وبلاگ ما و نظرات ارزشمندتون بهترین همکاری شماست. ممنون میشیم برای تبلیغ بیشتر وبسایت فدائیان رهبر اون رو به عنوان اولین لینکتون لینک بدید. سر بلند باشید انشاالله یا علی سید علی